Advies & training: (pro)actief met pers en media aan de slag

Er bestaat geen opleiding voor woordvoerder of persvoorlichter. Op zich niet erg; want het beroep an sich is zo hevig aan verandering onderhevig dat het mijn overtuiging is dat de klassieke persvoorlichter een uitstervende soort is. Daarover blog ik regelmatig én ik geef trainingen. Want je kunt roepen dat het niet goed gaat; maar laten we het dan samen oplossen! Dus geef ik training in samenwerking met Van der Hilst Communicatie. 

 

Training Pro-actief Nieuwsmaken; pers & media in de 21e eeuw

Deze training is speciaal voor beginnende & medior woordvoerders, persvoorlichters en communicatiemensen met nieuws & media in hun takenpakket. De training gaat over alle aspecten van omgaan met de media. We starten met het analyseren van nieuws en invalshoeken. Maar we gaan ook uitgebreid in op strategisch managementadvies en woordvoeringslijnen. Hoe kun je als persvoorlichter het medialandschap intensief bespelen? Hoe werken journalisten? Welke onderwerpen zijn voor jouw organisatie risicovol en kansrijk? Pro-actief persbeleid klinkt als een nieuwe toverformule, maar in ons vak bestaan die niet; toverformules. Als we over de linie ons interne en externe netwerk goed willen laten inspelen op de dynamiek van het nieuws op alle platforms, moet je anders te werk gaan dan vroeger. In een interactieve werksessie gaan we aan de slag met de door jullie aangeleverde casuïstiek; uit het verleden, maar wellicht ook in voorbereidende zin. De training bestaat uit verschillende modules die al naar gelang jullie behoeftes en leerwensen kunnen worden uitgebreid. In al mijn modules maak ik gebruik van (mijn eigen) ervaringen uit de praktijk en zit altijd een interactief element.
× Nieuwsmaker als interactieve één- of tweedaagse training waarbij je zelf aan de slag gaat met jouw cases (incompay, coaching on the job of met open inschrijving)
× Nieuwsmaker als prikkelende speech over de veranderingen in het medialandschap en het maken van nieuws

Aanmelden en meer informatie via de website van Van der Hilst Communicatie.

 

Mediatraining: het woord is aan jullie

In de mediatraining ‘het woord is aan jullie’ duiken we actief het gesprek tussen woordvoerder en journalist in. De opgenomen interviews worden teruggespeeld en van commentaar voorzien. Uiteindelijk werken we toe naar de regie van de geïnterviewde; zodat uiteindelijk de door jullie gewenste quote overeind blijft staan. Wij besteden speciale aandacht aan houding en non-verbale aspecten in de communicatie. Daarbij leer je namelijk ook van elkaars interviews. Het goed leren vertellen van je verhaal is een oefening die je gebruikt bij media, maar ook daarna van pas komt bij elke presentatie, speech en borrelpitch. Deze training bied ik aan in een korte (halve dag) en een lange versie (hele dag). De hele dag is met name bedoeld voor medewerkers die regelmatig daadwerkelijk met journalisten in contact staan en interviews moeten afgeven. Doordat we een dag de tijd hebben kunnen we meerdere malen in verschillende settings oefenen en aanscherpen. De halve dag is geschikt voor iedereen die meer gevoel moet krijgen bij het brengen van een korte krachtige boodschap. Deze variant is ook geschikt voor bestuurders en directeuren die minder makkelijk een hele dag vrij kunnen maken in hun agenda. Beide varianten hebben een maximumaantal deelnemers van 5 medewerkers.
× Mediatraining (max 5 personen, ½ dag)
× Mediatraining (max 5 personen, 1 dag)

Aanmelden en meer informatie via de website van Van der Hilst Communicatie.

 

Schrijf het nieuws!

Een goed nieuwsbericht of persbericht schrijven is nog niet zo makkelijk. In deze training van 4 uur ga je daarmee zelf aan de slag. Aan de hand van voorbeelden en oefeningen loop je naar buiten met een trits handvatten, meer inzicht in je eigen schrijfstijl en natuurlijk een direct bruikbaar nieuwsbericht voor een onderwerp uit jouw dagelijkse werkpraktijk.
× Training Schrijf het Nieuws duurt een halve dag en heeft maximaal 6 deelnemers

Aanmelden en meer informatie; neem contact met me op.

Simone Dorreboom – directeur / partner Van der Hilst Communicatie

“Met Marjet werken is niet alleen een feestje door haar enthousiasme en betrokkenheid maar ze is ook iemand die echt verstand van zaken heeft. Ze is een kei in haar vak. Marjet is een (h)eerlijke creatieve en doortastende persoonlijkheid om mee samen te werken.”