Kernboodschaptraining

Voor wie?

Deze training iedereen in de hele organisatie nuttig.

Achterliggende idee

Een kernboodschappentraining of pitchtraining heeft tot doel om de deelnemers op dezelfde wijze te laten praten over een onderwerp. Dat kan dus gaan om je nieuwe bedrijfsstrategie, een nieuwe productpropositie of je nieuwe projectplan. Maar het kan ook zijn om simpel uitleggen wat jouw organisatie doet. De inhoud is al vastgesteld, maar daarmee is het niet vanzelfsprekend dat iedereen daar dezelfde woorden bij gebruikt; zowel naar medewerkers als naar externe contacten. Een persoonlijke touch is altijd goed, maar de verhaallijnen moeten niet te veel uit elkaar liggen.

Opzet training

Daarom is het goed om dat te oefenen en elkaar te inspireren. Om het leereffect te vergroten gebruiken we hiervoor een camera. De camera ‘doet’ iets met de meeste mensen, het maakt een pitch houden nog spannender en het biedt de mogelijkheid voor de spreker om ook zichzelf terug te zien. Het is geen mediatraining maar ik kan wel vragen stellen om iemand te helpen in zijn leerproces.

Om het concreet te maken

Voorbeeld: Je hebt bijvoorbeeld een groot langjarig programma met vele verschillende deelnemers. In de loop der tijd is er doorloop geweest in medewerkers en heeft het programma overall flinke stappen gezet. We gebruiken de training daarom voor een pas op de plaats. We oefenen met het kort en krachtig presenteren en verwoorden van je eigen deelproject, met hoe je dan nog steeds het overall verhaal van het programma kunt vertellen én met het uitleggen van de (vermeende) knelpunten tussen deelprojecten onderling. Uitdagend was dat de deelnemers van deze werksessie zijn op verschillende wijzen betrokken bij het project; soms als communicatieadviseur, soms als projectleider maar ook als adviseur of als persvoorlichter. Daarom is gekozen voor 2x een halve dag zodat het programma na een halve dag nog aangepast kon worden. Door te oefenen met camera en die opnames te bespreken kwam uiteindelijk meer inzicht in kansen en risico’s voor de komende tijd.

Opzet training

De training duurt ongeveer 2 uur tot een halve dag en is geschikt voor iedereen; van uitvoeringsmedewerker tot communicatieadviseur. Van projectleider tot bestuurder.

Ik geef nog meer trainingen, bekijk ze hier.

Contact

Buiten de lijntjes is nog altijd op het papier

Contact heb ik het liefst face to face, persoonlijk… dus mail of bel me en ik kom naar je toe voor een gesprek.  Heb je haast en spoed en kun je niet wachten? Stuur dan een appje of een sms.

Geïnteresseerd in een training?