Op 31 oktober 2016 is NLDelta Biesbosch-Haringvliet benoemd tot één van de vier van de mooiste natuurgebieden van Nederland als onderdeel van het programma ‘Nationale Parken van Wereldklasse van het Ministerie van EZ. In NLDelta vormen de natuur, mens en economie al meer dan 600 jaar een hechte drie-eenheid. Alles draait om leven met de natuur en, in het bijzonder het water. Het is de plek waar rivierwater uit heel West-Europa de zee ontmoet en het internationaal kruispunt voor bijzondere (trek)vissen en -vogels, zoals de steur en de vis- en zeearend. Het is een gebied in continue ontwikkeling waar schijnbaar onmogelijke combinaties mogelijk worden. Om in het mediageweld aandacht te krijgen voor dit bijzondere project organiseerde het Nationaal Park NLDelta een openluchtzwemestafette met onder meer zwemolympiërs Maarten van der Weijden en Ferry Weertman. 

 

Zet de tamtam aan!

Het doel was makkelijk: zoveel mogelijk stemmen en winnen. Samen met communicatieafdeling maakten we een strategie die ik vertaalde naar de pers&media-aanpak. Dat deden we on the job, in een paar korte sessies en wat heen en weren over de mail. Samenwerking was hierbij het belangrijkste devies; het campagneteam vanuit NL Delta zorgde voor de overall coördinatie van de events en gezamenlijk oplijnen van de verschillende partners en samenwerkingspartners. Zij maakten de kernboodschap en Q&A, die ik vertaalde naar persuitnodiging/persbericht. Landelijk was er veel aandacht voor de wedstrijd van nationale parken; dat maakte het makkelijk om mee te liften en moeilijk want er stond onderlinge concurrentie tussen de projecten. Voor stemmen was lokale en regionale aandacht meest belangrijk dus daar focusten we in de strategie op. Het zwemevent was vooral interessant voor landelijke media. Ik maakte en verstuurde een persuitnodiging in verschillende versies, een landelijk persbericht en regionaal persbericht. We verzonnen per medium een andere insteek, en daarna was het devies; bellen, bellen, bellen (en een heel klein beetje mailen). Landelijk mocht de boswachter naar DWDD om in een rij van vele projecten zijn gebied te promoten. De boswachter hielp ik op weg en gaf ik tips voor zijn mediaoptreden; al had hij dat weinig nodig want hij was een natuurtalent:). RTL Live pikte het item op en deed iets wat ik nog nooit eerder had begeleid; live inprikken in de uitzending vanaf een bootje op het water. Het was spectaculair!

Lees meer over NL Delta.