De komkommer is een dier en andere recepten voor een zomerse komkommersalade 
Blog van Marjet Heins & Jorien Bakker 

Zomer. Terwijl het merendeel van je collega’s op apegapen ligt in een te klein badpak op een te zonnig strand is die ene woordvoerder die wel dienst heeft De Sjaak. Want niet alleen komen alle telefoontjes van naar nieuws snakkende journo’s bij jou terecht, er is intern niemand te vinden die een zinnig antwoord kan geven en journalisten blijven lang op dat ene slappe nieuwsfeitje hangen. Als je weet dat het komkommertijd wordt, kun je er maar beter wat van maken.

Tien tips voor regie en kansen pakken in komkommerland….

  1.  Maak – het liefst nu al!- een intern nieuwsrondje: wat staat er op stapel deze zomer, welke projecten lopen door en waar zitten kansen en risico’s? Wie zijn er wanneer wel en niet en wat kun je er mee? Maak daarvan een top 10.
  2. Ga niet zitten wachten wat er komt. Maak óók een belrondje langs vaste journalisten-contacten of ze nog zomerseries of zomeronderwerpen voor ogen hebben. Heb daarbij je eigen lijstje met opties paraat. Een bal voor open doel moet je altijd inkoppen.
  3. Vraag aan je vaste perscontacten (als je ze toch spreekt) wanneer ze zelf op vakantie zijn en hoe de hazen dan lopen op de redactie, zodat je weet wie de vervanger is en waar je hem/ haar kan bereiken.
  4. Goed nieuws is ook nieuws, zeker in de zomer. Er is immers minder concurrentie van politiek en bestuurlijk gedoe. Dus breng jouw verhalen groots en meeslepend. Uniek! Voor het eerst! Zoveel!
  5. Kijk niet alleen naar buiten: ga echt op pad. Ook journalisten zijn net mensen; ook zij willen erop uit als het mooi weer is, dus elk excuus om niet achter de computer in een te warm gebouw te zitten grijpt elk weldenkend mens aan.
  6. Ja, oud nieuws is ook nieuws. Warm je eigen oude nieuws op. Dat persberichtje dat het wat slecht deed afgelopen jaar: gooi ‘m opnieuw naar buiten. Tien tegen één dat het een telefoontje oplevert. Wel iets geactualiseerd natuurlijk.
  7. Maak je eigen zomerserie met verhalen / interviews van medewerkers, klanten, gave projecten etc. en deel die op je eigen social platforms, maar stuur ze ook elke week naar je perslijst. Kies bv een onderwerp waarbij je terug en vooruit kijkt.
  8. Maak een top 10 met highlights, cijfers, weetjes etc. Bijvoorbeeld met je eigen jaarverslag als bron. Eventueel laat je hem nog opmaken in een mooie infografic (of doe je dat zelf met een gratis app als piktochart).
  9. Kijk wat afgelopen jaren in jouw sector komkommernieuws was en gebruik dat als inspiratie om een onderwerp te kiezen wat in dezelfde range valt maar beter past in jouw straatje.
  10. En de uitsmijter: komkommernieuws heeft bij voorkeur iets emotioneels en knuffeligs in zich: we willen in de vakantietijd het harde wereldnieuws even niet teveel horen. En wat is er knuffeliger dan een dier? Die komkommer is eigenlijk een ontsnapte poema, een nestje kittens in de dakgoot van het hoofdkantoor, een nieuwe vlindersoort of een overijverige bever (zie NOS dinsdag!). En als je organisatie niks met dieren heeft; het zomerweer of iets met kinderen scoort ook altijd goed.

Tenslotte…. Reces betekent zeker niet vrij. Echt niet iedereen zit met een goed boek voor z’n tent. Deze zomer worden de programma’s van de politieke partijen voor de Tweede Kamerverkiezingen van 2017 opgesteld. Dus mocht je nog een stoer statement willen maken op een lekker politiek onderwerp: dit is je kans. Wie weet wordt die ingezonden brief deze zomer juist wél geplaatst.

We wensen je veel succes en een fijne zomer!
Marjet & Jorien