Het #vteam zijn 101 kinderen van 11 en 12 die tijdens de Nijmeegse Vierdaagse van 2017 voor het eerst meelopen. De Kindercorrespondent heeft tot doel om kinderen in hun kracht te zetten. We geven ze een stem in de grote mensen wereld. Zijn de schakel tussen grote en kleine mensen zoals we zelf graag zeggen. Kindercorrespondent Tako Rietveld is teamcaptain en initiatiefnemer van het #vteam: ‘Er wordt heel vaak over kinderen gesproken maar veel te weinig met ze. Dat willen wij veranderen. Op de Vierdaagse tellen kinderen officieel mee; ze lopen geen lullig kinderloopje van een kilometer maar gewoon 30 kilometer per dag; 4 dagen lang. Wat ons betreft is de Vierdaagse daarmee een voorbeeld.’

Kinderen aan het woord laten in de grote mensen wereld

In de zomer van 2017 is het #vteam niet van de buis t slaan. Loujein van 12 jaar werd de ster van de Nijmeegse Vierdaagse omdat ze ooit als vluchtelinge naar Nederland kwam (lees mijn blog over hoe zij een ster werd). Het #vteam zijn 101 kinderen van 11 en 12 die tijdens de Nijmeegse Vierdaagse van 2017 voor het eerst meelopen. De Kindercorrespondent heeft tot doel om kinderen in hun kracht te zetten. We geven ze een stem in de grote mensen wereld. Zijn de schakel tussen grote en kleine mensen zoals we zelf graag zeggen. Kindercorrespondent Tako Rietveld is teamcaptain en initiatiefnemer van het #vteam: ‘Er wordt heel vaak over kinderen gesproken maar veel te weinig met ze. Dat willen wij veranderen. Op de Vierdaagse tellen kinderen officieel mee; ze lopen geen lullig kinderloopje van een kilometer maar gewoon 30 kilometer per dag; 4 dagen lang. Wat ons betreft is de Vierdaagse daarmee een voorbeeld.’

Communicatiestrategie: ambassadeurs van zichzelf

Mijn communicatiestrategie drijft dus ook op de kinderen als ambassadeurs van zichzelf. Ze maken onderweg zelf reportages, ze doen interviews en gaan los op social media door te vloggen. Met tips, hulp en ondersteuning van de crew die bestaat uit journalisten en communicatiemensen. Achter de schermen bleek die combinatie van enorme waarde. Waar de journalist altijd de goede quote en het mooiste item maakt, ziet de communicatiespecialist hoe ze dat item groot de wereld in moeten brengen en op welk platform. Bekijk hier het resultaat.