Om vervolgens het nieuws uit de bronnen te halen heeft elke tool een zoekvraag nodig. Dat klinkt makkelijker dan het lijkt. Je begint natuurlijk met je eigen bedrijfsnaam, de naam van je directeur en die van jouzelf als woordvoerder. Maar stel je voor je werkt voor het telecombedrijf BEN. Of stel je bent een aannemer die gespecialiseerd is in baggeren van rivierbeddingen. Ook dan loopt je query tegen problemen aan. Deel 4 van mijn reeks over nieuwsmonitoring. Lees vooral ook de andere artikelen. 

 

Ruis

Ook ingewikkeld; ruis. Stel je monitort het facebookaccount van je regionale nieuwszender want hij heeft wel 20.000 vindikleuks. Maar wat is het engagement? Hoeveel van de berichten worden daadwerkelijk doorgezet, worden gevindikleukt, hoe actief is de community? Het is niet vanzelfsprekend dat een account met 20.000 vindikleuks daadwerkelijk bestaat uit 20.000 mensen. Voor hetzelfde geld zijn dit grotendeels inactieve of fake-accounts.

 

Ik wil een volledig overzicht

Kansloos. Om je meteen maar uit de droom te helpen: volledigheid bestaat niet. Het is onmogelijk om alles te vinden en te monitoren. Er zijn tools die zeggen dat ze dat kunnen bieden, maar ik kan het me niet voorstellen. En zeker niet binnen een beetje overzichtelijk budget. Want je monitort niet per definitie het buitenland, terwijl je misschien wel een keer oppot in buitenlandse media. Of je hebt dat lokale nieuwsblog gemist, of een vlogger die op youtube nooit over nieuws praat en nu ineens zijn focus heeft verlegd. Je kunt dingen missen; ook de tool zal dingen missen. En dat is niet erg. Want als je het gros hebt van wat belangrijk voor je is, dan zal een onderwerp wat groot wordt vanzelf daarin oppoppen.

 

Wat wil je weten?

Toch blijft de vraag overeind staan. Wat wil je weten? Welke onderwerpen wil je volgen? Wat zijn je speerpunten dit jaar, je heikele tien onderwerpen die je liever wel of niet in de media hebt. Maar denk ook aan je concurrenten, je directie, die ene hele online actieve collega etc.

 

De query kun je zelf samenstellen, maar eigenlijk bieden alle tools je daar graag hun mensen voor aan. Jij vertelt wat je wilt weten; zij gaan dat verwoorden in zoektaal. Prima, want ook dit is een vak apart. Let wel op!Want jij gaat uiteindelijk met de data aan de slag. Je mag extra nieuwsgierig zijn of deze query wel echt doet wat hij moet doen. Het is net als dat juridische stuk; onleesbaar maar oh zo wezenlijk om alle details langs te lopen.

Lees vooral ook de andere artikelen over de bronnen en de aanpak. Dit onderzoek heb ik gedaan in de zomer van 2018. Omdat de markt nogal aan grote veranderingen en concurrentie onderhevig is, kan het zijn dat tools inmiddels nieuwe functionaliteiten aanbieden. Juist daarom is het wezenlijk om zelf gesprekken aan te gaan.