We beginnen bij de basis. Welke bronnen heb je allemaal waarop nieuws verschijnt? De vraag voor jou is: welke bronnen zijn voor jou relevant? Heb je zelf een abonnement op het vaktijdschrift of moet die ook mee in je monitoringstool? En hoe vaak ben je op tv? Hoe belangrijk vind je de analoge krant en kun je ook toe met de digitale krantsites? Essentieel met name met het oog op kosten. Jij kiest de bronnen die jij nodig vindt voor jouw nieuws. Dit is deel 1 van mijn reeks over nieuwsmonitoring. 

 

Kranten (de analoge; ja die)

In de smaken landelijk, regionaal en huis-aan-huis. Ook al hebben kranten een enorme slag geslagen online (zie nieuwssites), ze blijven belangrijk om te monitoren. Al was het alleen al vanwege het lokale en regionale nieuws wat vaak niet of nauwelijks online te vinden is of de weekendbijlage die niet integraal online komt. Tegelijkertijd bieden kranten steeds vaker de artikelen uit de krant aan achter de betaalmuur waarbij je wel de eerste intro’s kunt monitoren.

TIP: zoek je een artikel uit een huis-aan-huisblad? Kijk eens op www.dekrantvantoen.nl

 

Vaktijdschriften en opinietijdschriften

Waar in de ene sector alle vakkennis verspreid wordt via een nieuwsblog met een abonnement, is in de andere sector de vakpers grotendeels nog steeds gewoon een tijdschrift. Het is bubble-nieuws; dus alleen in je vakbubble is dit onderwerp belangrijk; daarbuiten niet. Impact kan dan nog steeds enorm zijn. Vraag de tool van jouw keuze om dat online betaalde platform waar jij een abonnement op hebt toe te voegen aan de selecties.

 

Radio & TV – journaals & actualiteiten

Deze data wordt door alle tools ingekocht, de prijs aan jou doorberekend. Realiseer je echter dat een item op TV/radio tegenwoordig ook een online component heeft. Journalisten zijn ook niet gek en snappen dat kijkersaantallen stijgen als ze hun programma pluggen via andere kanalen. Bijvoorbeeld op de nieuwssite van het desbetreffende programma of via twitter. Dus ook zo kun je dat nieuws monitoren.

 

Social platforms

Dit is een lastige want vele social platforms zijn vanwege privacy-afscherming niet goed te monitoren of in elk geval niet volledig. De enige die het meest open is, is Twitter. Twitter is ook het nieuwsmedium in social-land voor influencers, politicy, nieuwsmedia en reaguurders dus dat is daarmee ook wel de meest belangrijke om te monitoren. Daarnaast is het een optie om bepaalde accounts te monitoren op andere platforms zoals Facebook en Instagram mits de gebruiker daarvan toestemming geeft. Zo kun je dus je bedrijfsaccounts en werkaccounts van medewerkers toevoegen in sommige tools. Denk ook na of je bepaalde influencer expliciet wil laten toevoegen aan de query.

 

Glossy’s en magazines

We kijken er wel eens met een half oog naar, maar tegelijkertijd zijn deze bronnen essentieel voor je softe nieuws en om een oogje te houden op de roddelpers. En deze merken doen steeds meer met nieuws in een combinatie van online en offline uitingen. De LINDA nieuwssite scoort zeer hoog in de rijtjes van online nieuwsplatforms.

 

Nieuwssites

AD positioneert zich momenteel met de payoff De krant is niet meer van papier. En dat blijkt. Kranten hebben afgelopen jaren een inhaalslag gemaakt met het online brengen van het nieuws, mede dankzij het succes van live-blogs en nieuwsapps. Recent onderzoek zet Nu.nl, NOS.nl, AD.nl en Telegraaf.nl met een enorm overwicht op nagenoeg alle media die daarna volgen. Niet zo gek, want onder de 35 wordt nagenoeg geen analoge krant meer gelezen.

 

Lees vooral ook de andere artikelen over de tools, de query en de KPI’s. Dit onderzoek heb ik gedaan in de zomer van 2018. Omdat de markt nogal aan grote veranderingen en concurrentie onderhevig is, kan het zijn dat tools inmiddels nieuwe functionaliteiten aanbieden. Juist daarom is het wezenlijk om zelf gesprekken aan te gaan.