Na drie rondes woordvoerdersbashen op Communicatieonline (hierhier en hier) is het wel even klaar. Open deur nummer 1: Ja, het is een vak en dat leer je alleen in de praktijk. Open deur nummer 2: teveel organisaties parkeren woordvoering er maar even bij als één van de taken van hun communicatiedame of -heer. Die zweten vervolgens (bij gebrek aan goede voorbeelden, begeleiding en tijd) peentjes bij elk 035-nummer en ervaren de charme van het vak op geen enkele wijze (zie PS).  

Terwijl onze beroepsnamen uitsterven is onze kunde meer dan ooit noodzakelijk. Woordvoerders zijn vaak dé communicatiestrategen die elke organisatie keihard nodig heeft. Trendwatchers raken niet uitgepraat over de transitie van onze samenleving, de snelheid van ontwikkelingen en dat die bijna menselijk niet bij te benen zijn. Het slim vinden en volgen van frames, woorden en beelden voor alle mediaplatforms is dus meer dan ooit noodzakelijk. Juist voor het groeiend arsenaal managers met oog voor de cijfers en de KPI’s; zij hebben keihard behoefte aan verbreding van hun blik. Mits wij bereid zijn om onze talenten in te zetten voor meer dan alleen het stukje traditionele media.

De afdeling Stennis & Sensatie
Als woordvoerder hebben wij geleerd vooruit te kijken; te denken in scenario’s, flexibel te zijn in zo ongeveer alles en altijd die ene vraag te stellen die niemand had verwacht. Je bent niet alleen een raszeikerd en een relnicht, maar vooral ook een absolute oplosser. Als woordvoerder ga je juichen bij crisis (heel stiekem onder tafel, maar het is wel waar). Crisis is heerlijk om in te werken want daar komt alles samen en worden al die trage bedrijfsprocessen vloeibaar. Wij zijn met trots van de Afdeling Stennis & Sensatie:).

Zo vind je een oplossing voor een probleem wat nog niemand had zien aankomen. Met input vanuit een ongekend netwerk wat we als beroepsvoyeers monitoren en als nieuwsjunks oneindig volgen. Je schakelt continue heen en weer tussen hoog-strategische managementlijnen en de harde praktijk van de dagelijkse uitvoering. Want een journalist belt nooit zomaar. Achter dat onbenullige feitje kan een heel groot verhaal schuil gaan met een wezenlijke impact op onze gehele bedrijfsstrategie tot aan de beurskoersen aan toe.

Van rondzappen naar rondgooglen
Op mijn colleges in het HBO vraag ik altijd hoe de studenten nieuws volgen. Ze weten best redelijk wat er gebeurt in de wereld maar lezen eenvoudigweg geen krant meer. Nu.nl is daarbij de belangrijkste nieuwsbron en als wij daar op een afstandje naar kijken geeft nu.nl meer nieuws dan een gemiddeld Teletekst bericht. Voor de kleuring, de duiding en de achtergronden gebruiken ze helemaal geen kranten, maar whatsapp, wikipedia, hun vrienden, google of youtube. Rondzappen bestaat niet meer rondgooglen wel. Zo zonde dat deze young potentials op de meeste HBO-opleidingen leren om persberichten te schrijven en persconferenties te organiseren in klassikale omgevingen waar hun eigen reflecterende en creatieve vermogen volledig weggebureaucratiseerd is.

De kick
Het woordvoerderschap was al nooit ingeregeld voor luie mensen. Maar iedereen die denkt dat ze kunnen verdergaan op de oude voet wens ik alvast graag welterusten. We zien ze vanzelf voorbij komen op communicatieonline. Deze nieuwe manier van werken vraagt om een enorm aanpassend vermogen, heel hard werken en bovenal; een nimmer stoppende verwondering en bereidheid om te leren; binnen en buiten onze organisatie. Meer dan ooit zijn we verbindingsofficier, communicatiestrateeg en bieden we op alle platforms mediasupport. Door ongekende creativiteit in oplossingen en het blijven inspelen op de veranderingen met een enorm luisterend vermogen. Daar zijn we voor aangenomen. Niet alleen op de 101tjes in deze wereld, maar op alle platforms. Daar krijgen we een kick van. Dat geeft onze dag een gouden randje.

PS: Omdat ik dit probleem zoveel tegenkwam ben ik met VanHilst Communicatie samen gaan werken in een tweedaagse cursus Woordvoering, Mediasupport en Persvoorlichting